instagram pinterest twitter facebook linkedin

Reactie bezoekers

"Hele handige site! Bespaarde me een hoop tijd en energie door niet apart offerte aanvragen te hoeven sturen naar schildersbedrijven."
G. Wieger, Utrecht

"Een aantal mooie en scherpe aanbiedingen gekregen van schildersbedrijven door gebruik te maken van het offerteformulier. šŸ™‚ "
W. Boomsma, Vleuten

Voordelen

right checkup Betrouwbare specialisten

right checkup Maatwerk offertes

right checkup Gratis & vrijblijvend

right checkup Bespaar tot wel 40%

Volg ons op social media
instagram pinterest twitter facebook linkedin
Top
 

10 meest gestelde vragen

Huisschilders Kosten > 10 meest gestelde vragen

10 meest gestelde vragen aan de schilder

De manier waarop een huis eruit ziet, zegt veel over de persoon die in het huis woont. Een nieuwe verfbeurt kan het uiterlijk van uw huis enorm veranderen, zowel binnen als buiten. Een frisse nieuwe verflaag kan daarnaast ook de waarde van een huis beĆÆnvloeden. Een woning wordt veel sneller verkocht wanneer deze er goed en verzorgd uitziet.

Daarnaast helpt een goede verfbeurt ook om het huis te beschermen tegen de mogelijke verwering door het weer, de bescherming en het behoud van het hout en andere materialen. Om al deze en andere redenen is het belangrijk dat een huiseigenaar niet alleen een schildersbedrijf kiest dat de klus kan afronden, maar ook de hoogste kwaliteit levert.

Een handige tip in de zoektocht naar een goed schildersbedrijf is om te kijken naar de lokale aannemers en de juiste vragen te stellen. Een lokale schilder is in sterke mate afhankelijk van zijn lokale reputatie. Hij kan het zich hierdoor niet veroorloven slecht werk te leveren en zijn reputatie te schaden.

Een goede schilder kan antwoord geven op elk van de volgende 10 vragen. Dit zijn de eerste vragen die u als huiseigenaar moet stellen aan het schildersbedrijf

Vind hier uw vragen

1. Heeft u een lijst met klanten die bereid zijn om de kwaliteit van uw werk te bevestigen?

Elke goede schilder kan u een lijst geven met huizen die hij recent heeft geschilderd. Hij kan potentiƫle klanten in de gelegenheid stellen om met huiseigenaren te spreken, die recente ervaring met de schilder hebben gehad. Wees enigszins sceptisch als er maar een heel klein aantal huiseigenaren beschikbaar is om mee te praten, want dit zouden wel eens de buurman, vader of andere kennissen van de schilder zelf kunnen zijn.

2. Hebben al uw werknemers een ongevallenverzekering?

Als een werknemer gewond raakt terwijl hij zich op het terrein van de klant bevindt, kan de huiseigenaar aansprakelijk worden gesteld, als het schildersbedrijf niet voldoende verzekerd is om elke werknemer te dekken. Vraag daarom altijd aan het schildersbedrijf of elke werknemer tegen ongevallen is verzekerd en of hiervan schriftelijk bewijs aanwezig is.

3. Hoe ziet de voorbereiding van de schilderklus eruit?

Dit is een belangrijke vraag. Het is dan ook noodzakelijk dat een contract een gedetailleerd antwoord geeft op deze vraag en geen vage algemeenheden biedt. Laat het schildersbedrijf het gehele voorbereidingsproces schriftelijk vastleggen en zorg ervoor dat zij het contract ondertekenen. Gaten en slechte plekken in de muren moeten worden gerepareerd. Alle te schilderen oppervlakken moeten worden geschuurd en oude verf moet worden verwijderd. Vraag hoeveel mensen betrokken zijn bij het voorbereidingsproces. De voorbereiding is net zo belangrijk als het schilderproces zelf.

4. Welke verf wordt gebruikt?

Tenzij de huiseigenaar nadrukkelijk vraagt om goedkope verf om geld te besparen, kunt u verwachten dat het schildersbedrijf hoogwaardige verf gebruikt. De reden hiervoor is dat de goedkopere verfsoorten vaak na een korte tijd al beginnen te vervagen of af te bladderen en niet bestand zijn tegen normale slijtage. Zorg ervoor dat van te voren schriftelijk wordt vastgelegd hoeveel extra verflagen zullen worden aangebracht.

5. Hoeveel schilders zullen betrokken zijn en hoe lang duurt de klus?

Soms impliceert een aannemer dat verschillende schilders zullen meewerken aan uw project om het werk snel af te kunnen ronden. Het kan echter gebeuren dat minder mensen komen opdagen en dat de klus twee keer zo lang duurt dan de huiseigenaar had verwacht. Dit gebeurt helaas vaker en er is geen garantie dat het werk wordt afgerond binnen de afgesproken tijd. Maar een dergelijke schriftelijke garantie is voor de eigenaar in ieder geval een extra houvast.

Let echter op, het is niet ondenkbaar dat de aannemer een clausule toe voegt waarin bijvoorbeeld staat dat het werk alleen kan worden uitgevoerd “wanneer het weer dit toelaat”.

6. Hoeveel kost de klus?

Laat u niet misleiden door te geloven dat een lage prijs de beste, of zelfs de enige, overweging is bij het kiezen van een schildersbedrijf. Een lage prijs garandeert niet perse het beste werk. Een schilder kan het lastig vinden om de kosten goed in te schatten, maar hij zou toch de huiseigenaar een zo goed mogelijke schatting moeten geven.

Er zijn twee belangrijke redenen waarom een schilder terughoudend kan zijn in het geven van een duidelijke prijs. Een daarvan is dat de schilder geen controle kan uitoefenen op prijsstijgingen van materialen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de prijs van verf toeneemt voordat de klus is voltooid. Een meer algemene reden is echter dat huiseigenaren hun mening over bepaalde onderdelen van de klus vaak halverwege veranderen.

Vaak willen huiseigenaren dat kleine aanpassingen tussendoor worden gemaakt, elementen worden toegevoegd of een kleur wordt verandert. Het kan gebeuren dat ze dan boos worden omdat de prijs van het project hierdoor is gestegen. Huiseigenaren moeten zich er daarom van bewust zijn dat als ze de voorwaarden van een contract wijzigen, de prijs van het werk ook kan veranderen.

Maar let goed op, schilderbedrijven mogen nooit meer dan de helft van het totaalbedrag als aanbetaling vragen. Het overige deel wordt door de huiseigenaar betaalt wanneer de klus is voltooid volgens de voorwaarden van de overeenkomst tussen de huiseigenaar en de aannemer.

7. Heeft de schilder een vergunning?

Elke goede schilder heeft een vergunning, die garandeert dat hij aan bepaalde basiskwalificaties voldoet. Een licentie betekent ook dat de schilder iets te verliezen heeft als hij of zij niet zou handelen volgens de voorwaarden van een schriftelijk contract. Aan bepaalde basisnormen moet worden voldaan, zelfs als die normen niet schriftelijk zijn vastgelegd, waardoor de huiseigenaar een aanzienlijke garantie krijgt met een volledig erkende schilder.

8. Is er garantie op het schilderwerk?

Een verfbeurt met hoogwaardige verf moet ongeveer tien jaar meegaan, afhankelijk van de weersomstandigheden rondom het huis van de huiseigenaar. In elk geval moet het schildersbedrijf een zekere garantie kunnen bieden en aangegeven hoe de garantie wordt nagekomen. Een vage garantie is zinloos. Zorg ervoor dat u de voorwaarden schriftelijk ontvangt.

9. Wordt de rommel opgeruimd na de schilderklus?

Het kan voor de huiseigenaar vanzelfsprekend lijken dat de schilder het overige hout, lege verfemmers, verfzeilen en ander afval direct opruimt nadat hij klaar is met het werk. Maar dit moet schriftelijk worden vastgelegd, anders heeft de schilder niet de verplichting om op te ruimen. Zorg ervoor dat u op papier alles vastlegt met het schildersbedrijf, zodat elk klein detail is besproken van te voren.

10. Bij wie kan ik terecht met vragen tussendoor?

Het komt vaak voor dat vragen snel worden beantwoord voordat een contract wordt ondertekend, maar dat degene die de vragen kan beantwoorden opeens niet meer bereikbaar is zodra het werk is opgestart. Het schildersbedrijf moet kunnen garanderen dat vragen tijdig zullen worden beantwoord tijdens het werk. Als u een lijst heeft opgevraagd van klanten waar het schildersbedrijf eerder voor heeft gewerkt, kunt u hen vragen of de communicatie tijdens het uitvoerende werk goed is verlopen.

Het vinden van de juiste schilder is niet eenvoudig en de beslissing moet niet alleen op basis van de kosten worden genomen. Sommige bedrijven hebben al jarenlange ervaring heeft en hebben een lokale reputatie opgebouwd die ze niet willen verliezen. Zij zullen daarom het werk leveren dat u mag verwachten.

Stel uw vraag

Vul het offerte formulier in en wij zorgen ervoor dat maximaal 5 geschikte schildersbedrijven bij u in de buurt een gratis en vrijblijvend voorstel doen met extra korting.

Korting Tot 40%